ابلاغ
سایت کانون ابلاغ اندیشه های شریعتی

WWW.KANOONEBLAGH.ORG

.
آزادي، در دامن اسارت مي زايد، در زنجير رشد مي كند، از ستم تغذيه مي كند، با غصب بيدار مي شود. . . هان، اين سرنوشت آزادي است!
در حاشیه سفر و سخنان "قم"

«ولی فقیه در جامهء وحشت و هراس»

جنبش نوین ملی ایران راه خود را تا سرنگونی رژیم ولایت فقیه و جایگزینی آن با "جمهوری ایران" ادامه خواهد داد.
در این مسیر اندیشه شریعتی بعنوان "تنها" آلترناتیو اسلام ارتجاعی نقش آگاهی بخش خود راهمچنان ایفاء خواهد نمود…
ادامه مطلب »

برنده و بازنده انتخابات عراق

حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و سرنگونی دولت سابق این کشور، راه را برای یورش و ایلغار آخوندها در عراق هموار کرد. به نحوی که عوامل رژیم در تمامی ارکان سیاسی، نظامی، امنیتی، اداری و قانوگذاری عراق تا بالاترین سطوح اجرایی و تصمیمگیری نفوذ کرده و حضور یافتند.

یادداشت روز - سایت همبستگی ملی

شب گذشته خیابانهای بغداد و سایر شهرهای بزرگ عراق تا ساعتها بعد از نیمه شب شاهد جشن و پایکوبی مردم به خاطر پیروزی ائتلاف نیروهای ملی و گروههای خواستار جدایی دین از دولت، در انتخابات پارلمانی بود

این پیروزی و شادمانی بر مردم عراق که زخمهای بسیار از فجایع و اقدامات تروریستی و دخالتهای فاشیسم مذهبی حاکم برایران دارند، گوارا باد. بی تردید، مردم ایران نیز در این شادمانی سهیم اند، چرا که تنها ده روز پس از آنکه شکست خامنه ای را در آتش چهارشنبه سوری به ثبت رساندند، اکنون شاهد شکست دیگری برای نظام ولایت فقیه در عراق هستند.

حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و سرنگونی دولت سابق این کشور، راه را برای یورش و ایلغار آخوندها در عراق هموار کرد. به نحوی که عوامل رژیم در تمامی ارکان سیاسی، نظامی، امنیتی، اداری و قانوگذاری عراق تا بالاترین سطوح اجرایی و تصمیمگیری نفوذ کرده و حضور یافتند.

این ایلغار به قیمت گزافی برای مردم عراق و نیروهای ملی و سرمایه های فرهنگی و علمی این کشور تمام شد. عوامل آخوندها با بهره گیری از عامل مذهب و احساسات مردم علیه اشغال خارجی، به تاخت و تاز در عرصه های مختلف حیات اجتماعی و سیاسی این کشور پرداختند و تا توانستند سرمایه های مادی و انسانی این کشور را ویران کردند. جنایات تاریخی و فجایع انسانی در این راستا هیچ مرزی را نشناختند بارگاه ائمه و مساجد، تکایا و دانشگاهها و مراکز علمی و بازار و مغازه و مدرسه و بیمارستان، از گزند جریان برآمده از این ایلغار در امان نماندند، که شرح آنها از فرصت این گفتار خارج است.

اولین دوره انتخابات پارلمانی برای تعیین مجمع ملی عراق برای تدوین قانون اساسی در ژانویه ۲۰۰۵ با بایکوت گسترده نیروهای سنی و ملی روبرو شد و احزاب وابسته به ولایت فقیه بر این مجلس غالب شدند و مواد دلخواه ولایت فقیه را در قانون اساسی این کشور وارد کردند.

قانون اساسی برآمده از آن انتخابات به روند فرقه گرایی و سهمیه بندی فرقه ای و طایفه ای در عراق که خواست رژیم ملاها را نیز تأمین می کرد، لباس قانونی پوشاند و می رفت که سلطه نیروهای بنیادگرای وابسته به رژیم را در عراق برای یک دوره تاریخی مستحکم نماید.

اما مردم عراق که از تجارب مردم و مقاومت ایران در رویارویی با ولایت فقیه و ایدئولوژی بنیادگرایی برخوردار بودند، خیلی زود مسیر خود را برای رهایی از شر دشمن تاریخی شان پیدا کردند. نیروهای ملی، اعم از سنی و شیعه، که طعم تلخ فرقه گرایی و طایفه گری و بنیادگرایی واردتی را در کوچه و خیابان و در زندگی روزمره خود می چشیدند و وزخمهای آن را بر پیکر خود حمل می کردند، به سرعت، دشمن اصلی را و تضاد اصلی شان را شناختند و راههای مقابله با آن را تجربه کردند.

شرکت گروههای ملی و سنی در اولین دوره انتخابات مجلس قانونگذاری در سال ۲۰۰۶ مانع از دستیابی احزاب وابسته به ولایت فقیه به اکثریت کرسی ها در این مجلس گردید و آنها را مجبور به پذیرش ائتلاف با سایر نیروها و دادن برخی مواضع هرچند غیرکلیدی به آنان نمود. این شکاف سرآغاز روند ریزش و فروپاشی در این احزاب بود.

انتخابات شوراهای استانی در ژانویه ۲۰۰۹ فراز مهمی در عقب راندن احزاب وابسته به ولایت فقیه در عراق بود. برخی از این گروهها و احزاب که انزجار مردم عراق را از مزدوران رژیم آخوندی و احزاب وابسته به آن زودتر حس کردند، با تعویض نام و آرم و پوشیدن لباس ملی گریی و قانونمداری، شروع به فاصله گرفتن از رژیم و ارزشها و سمبلهای آن کردند و آنها که چنین نکردند، مشمول بیزاری مردم عراق شدند و حتی در شهرهایی مثل نجف و بصره که پایگاه سنتی شان بود، توسط مردم طرد شدند. در نتیجه، آخوندها در انتخابات شوراهای استانی، ضربه سخت و جانانه ای دریافت کردند.

تشکیل ائتلاف العراقیه از نیروهای ملی و مخالف دسته بندی فرقه ای و مذهبی به رهبری ایاد علاوی و شرکت شخصیتهای ملی، سنی و شیعه مانند دکتر صالح مطلک، دکتر طارق هاشمی، دکتر ظافر العانی مهمترین گام برای تشکیل جبهه ضدبنیادگرایی در عراق و حضور فعال در صحنه سیاسی این کشور بود. این جبهه اولین تجربه خود را به گونه موفق آمیز در انتخابات عراق آزمایش کرد.

پایداری این جبهه در برابر توطئه های رژیم، از جمله اقدام کمیته سرکوب «حسابرسی و عدالت» که کپی شورای نگهبان در عراق بود، در حذف بسیاری از کاندیداهای این جبهه، استحکام و ظرفیت آن را نشان داد و اگرچه آن را از بسیاری کاندیداهای خود محروم کرد، اما اعتبارش را در میان مردم عراق بالا برد.

موفقیت این جبهه در انتخابات ۱۶ اسفند (۷ مارس) که نتیجه آن روز گذشته اعلام شد، فقط یک پیروزی انتخاباتی در برابر جبهه ها و احزاب عراقی نبود. بلکه پیروزی استراتژیک مردم عراق، در تمامیت آن، بود. پیروزی در برابر ولایت فقیه و نظام فاشیستی حاکم برایران، شکست در این انتخابات نیز، شکست رژیم آخوندی و فاشیسم حاکم بر ایران بود، که عراق را در اشغال پنهان خود داشته و می خواهد به هر قیمت حاکمیت خود را در آن تثبیت کند.

به همین دلیل باید این پیروزی را هم به مردم عراق و هم به مردم ایران تبریک گفت.

منبع: سایت همبستگی ملی

وار شده: 8 فروردین 1389 - 28 مارس 2010